Francie - Alsasko,Lotrinsko; Německo

Stručný přehled trasy a navštívených míst:

1.den – z České Třebové do H.K.,odtud po dálnici přes mnichov až do Kempu u Lindau na břehu Bodamského jezera.

2.den - podél jezera do městečka Meersburg,odtud přejezd trajktem do Konstance(jezdí každých 10 min,5.50e)dál po švýcarské straně do Schaffhausenu k rýnským vodopádům. Dále pokračujeme podél německo švýcarské hranice do Francie směr Colmar.Před Colmarem zajíždíme do městečka Eguisheim kde zůstáváme v kempu 2 noci.

3.den - Automobilové muzeum v Mylhúzách a odtud přejezd do Colmaru,po prohlídce zpět do Eguisheimu

4.den - odjezd z Eguisheimu do pohoří des Vozges(vrcholy Grand Ballon 1423,Le Honeck 1360),následuje hrad Koenigsbourg,opouštíme alsasko a placeným tunelem přejížíme do Lotrinska do úžasného města Nancy,kde také kempujeme.

5.den - po prohlídce zpět směr Alsasko do města Strasbourg.Noc v kempu za hranicemi v Kehlu (D)

6.den – přes Švarcvaldské kopce do Stutgartu – muzeum Mercedesů,odtud už definitivně nabíráme směr domov,asi ve 23:00 se ubytováváme v Penzionu star v Plzni

7.den – jen přesun po dálnici domů.celkem uekto asi 2500km.

Tak cestopis konečně vyšel - Motoroute 1/13!!!!!!!!!

Celý cestopis:

Přes Bodamské jezero k Alsaským vinicím

  Rok se sešel s rokem a opět nastal čas někam vyrazit.Tentokrát jsem vybral trochu netypickou trasu.Není v ní moře ani alpy a přesto si myslím že bude pro mnohé inspirující.Při brouzdání po mapě mi do oka padla oblast Alsaska. Jediné co jsem věděl,že ve zdejších Mylhůzách,je proslulé cité de´l Automobile.No jo,ale co k tomu.Kvůli jednomu muzeu jsem nepojedu.Tak mi to nedalo a postupně se mi podařilo sestavit níže popsaný výlet.Ještě že máme ten Google Earth žeJ.

  Vyrážíme tradičně ráno o půl šesté.Jedu Já na své Kawě ZR7S a můj cestovatelský kolega Péťa,tentokrát na sém vlastním Fazeru 600.Autobus GTS 1000 který měl několik let půjčený musel bohužel vrátit a manželku nechat doma,neboť je v očekávání.

1.den 740km

  První den máme za cíl kemp v Lindau u Bodamského jezera.Cesta je jednoduchá – u Hradce Králové najedeme na dálnici a přes Prahu,Rozvadov a Mnichov do Lindau.Nasazujeme tachometrových cca140km/h a dálniční nudou se úspěšně a vcelku svižně přibližujeme k cíli.V 15:30 stojíme u vrátnice kempu.Máme za sebou 740km. Jó,ty přesuny po dálnici mají něco do sebe,ale jinak je to dost otrava.Máme tedy dost času obhlídnout okolí a smočit tělo ve vodě Bodamského jezera.Ta je v oblasti kempu,ale docela špinavá.K večeru jedeme jen tak na lehko do asi 5km vzdáleného města Lindau.Historické centrum leží na ostrově.Procházíme přes krásné uličky a náměstí až k přístavu.Zde je hlavní dominantou jakási brána do přístavu kterou tvoří na jedné straně maják s rozhlednou a na druhé socha lva. Je na to pěkný pohled,zvlášť když každou chvíli tudy vjíždí nějaká loď.Jsou to takové novodobé parníky.Mimochdem toto jezero je 3.největší ve střední Evropě,je 63km dlouhé a minimálně 14 km široké.

  Máme zrovna štěstí,v přístavu totiž probíhá zábavní akce – sjezd do jezera na čemkoli.Docela to tady žije,hudba hraje patřičně nahlas,na vodním mole poskakují tanečníci a tomu všemu přihlíží jeřáb,který tahá trosky domácích výtvorů z vody.I když už se akce chýlí ke konci, vidíme ještě poslední sjezd.Z asi 15 metrů vysoké dřevěné rampy se rozjede polystyrénový výtvor ve tvaru kačenky.Plác a ve vteřině je hotovo… Tak si říkáme jestli to úsilí a práce za to vůbec stojí.Nicméně atmosféra je tu výborná.Bohužel,nám mezi tím zavírají rozhlednu na majáku,docela mě to štve.Naštěstí je zde ještě jedna nižší věž na druhém břehu přístavu,takže hupkydupky nahóru a dušička má pokoj.

  Dnešní den zakončujeme velmi příjemě,Sedíme v plážovém baru zdejšího kempu,popíjíme točené pivo a pozorujeme západ slunce.

2.den 300km

  Vstáváme do slunného rána a jedeme podél jezera do asi 50km vzdáleného Meersburgu.Toto nádherné historické městečko s hradem a pobřežní promenádou leží asi uprostřed délky jezera.Tady se naplno rozvíjí typická architektura hrázděných domů,která nás bude provázet skoro celý výlet.Pod hradem  stojí za povšimnutí funkční vodní náhon.Rozhodně není na škodu,si tady vyčlenit trochu více času.Kromě nádherného a křivolakého centra,odtud také odjíždějí trajekty do Konstance. Nejdříve jsem měl v plánu jet kolem jezera až do Schaffhausenu,ale osud tomu chtěl že jsem omylem odbočil do nájezdových pruhů pro trajekt.No,když už jsme tady tak se poptáme.Obsluha parkoviště nám ochotně podává informace – jezdí každých 10 min za 5,50e, tak do toho jdem. Než se nadějeme, už plujeme a procházíme se po horní palubě lodi,která se mimochodem jmenuje „Tábor“.Usuzujeme tedy,že nás asi veze poctivý Český výrobek.Sotva se stačíme trochu rozkoukat,už přistáváme na druhém břehu,mezitím ovšem začalo pršet a obloha se celkově zatáhla.No,snad to nebude tak hrozný,uklidňujeme se a vyrážíme vstříc Rýnským vodopádům v Schaffhausenu.Přejíždíme do Švýcarska a jedeme podél jezera Untersee. Počasí se na chvíli uklidňuje,aby svůj potenciál naplno ukázalo právě u zmíněných vodopádů.No nic,máme nemoky ,tak to nějak zvládnem.Je to škoda,protože na tuhle atrakci jsem se zvlášť těšil.

  Motorky necháváme na parkovišti a jdeme asi 200m k jakémusi hrádku na břehu řeky.Slouží jako základna pro turisty,kde je občerstvení,suvenýry,pokladna atd.Odtud také vyjíždějí loďky(zastřešené),které vás zavezou přímo pod vodopád(trošku něco jako u Niagárů).I když je zde turistů jak máku,celkem rychle se dostáváme na loď,která nás po pár minutách vysazuje u skály.Ta se nachází přesně uprostřed té valící vody.Je to skutečně impozantní.Hluk,všudy přítomná vodní tříšť a do toho déšť,který tomu dodává docela hardcorovou atmosféru.Skála slouží jako přírodní rozhledna,na kterou vedou úzké betonové schody.Tak honem nahoru!Plošina nahoře je ovšem tak malá(tak asi pro 7 lidí),že přitom množství turistů je problém se tady otočit,natož nějak kvalitně fotit.Do toho ještě v ruce držím deštník,který mi alespoň trochu pomohl ochránit optiku před přímým deštěm.Výhled je tady samozřejmě úžasný.Jen pár metrů pod námi,a z obou stran,jsme obklopeni obrovským množstvím hučící vody.Za pěkného počasí bez lidí,by byl zážitek samozřejmě příjemnější.

  Když déšť zmírňuje,vyrážíme západním směrem do Francie,kopírujíce při tom Švýcarsko-Německé hranice.Cesta je sice trochu upršená ale jinak pohodová a provoz je vcelku mírný.Jak si tak jedem,míjíme nějaký zajímavý výhled.Nedá nám to a kousek se vracíme.Motorky stavíme na chodníku a před námi se otevře nádherný pohled na řeku a historické městečko Laufenburg.Rozkládá se na obou březích řeky a domečky téměř visí nad řekou.Spolu s mostem vytvářejí nádherný celek.Rozhodně stálo zato zastavit.Za chvilku najíždíme na dálnici(už zase prší) a jelikož počasí nezná hranic, leje úplně stejně i po projetí kolem hraniční cedule s nápisem FranceL.

  Jsme v Alsasku,v kraji kde úpatí zdejších hor je do posledního místečka poseto vinicemi,mezi kterými se nachází bezpočet kouzelných městeček a vesnic s perfektně zachovalou architekturou.A my do jednoho takového míříme.Jedeme směr Colmar a před ním sjíždíme z dálnice do Eguisheimu,kde máme v plánu zůstat 2 noci.Asi se nad námi někdo slitoval,protože před příjezdem do cíle,se v mracích dělá skulina přesně nad městečkem.Tak alespoň můžem postavit stan. Pozdě večer se ještě jdeme podívat do centre villé(centrum města).Začíná zase pršet.

  Eguisheim  je městečko,jehož starobylá část je postavená do přesného kruhu a také ulice opisují stejný kruh,uprostřed je pak náměstí s kostelem a hradem.Jedná se o úžasně zachovalý urbanistický celek. Ve dne  zdejší vinaří nabízejí své produkty a možná to tady i docela žije.O půl desáté tu ovšem chcípl pes.

  Po nějakém tom plechovkáči jdeme spát a doufáme v lepší zítřek.

3.den 90km

  Vylézám ze stanu a náladu mi ihned sráží pohled na stejně olověnou oblohu jako včera.

V plánu máme návštěvu automobilového muzea v Mylhůzách,poté přejezd Vogézských kopců a prohlídku Colmaru.vyrážíme až v 10h kdy se počasí umoudří.Po 40km neplacené dálnice a částečném průjezdu velkého města parkujeme před muzeem a jak malí kluci se hrneme ke vchodu.Ten samotný už stojí zamínku.Jedná se o prosklenou stěnu se zavěšenými atrapami nějakého sportovního auta.

  Cité de´l automobile neboli Schlumpf galery je údajně největší automobilovou sbírkou na světě a rozkládá se na ploše 20000m3.Je zde vystaveno asi 430 modelů.Ovšem další stovky aut jsou někde v depositu.Exponáty jsou z velké části Francouzské výroby. Najdete zde od nejstarších kočárů z konce 19.století až po v temném koutě se točící Bugatti Veyron.Bugatti je zde vůbec nejvíce zastoupená značka a zcela jistě se jedná o největší sbírku tohoto výrobce na světě. Expozice je rozdělená na 3 části – běžná auta,závodní auta a hodně vzácné vozy,ty jsou v temné síni,kde secesní pouliční lampy dávají jen decentní světlo a vytvářejí dojem výjimečnosti.V té skorotmě,se ale nedá moc fotit.Kdyby jste v muzeu hledali české auto,tak ho bohužel nenajdete,ale zato si můžete zkusit pod dohledem asistentky nastartovat klikou starého Renaulta.S velkou pravděpodobností se vám to ale nepodaříJ.

  Asi po třech hodinách celí omámení historickou krásou opouštíme toto muzeum.Neprší,ale i tak výlet do pohoří des Vosges pro dnešek vzdávám a jedeme po stejné dálnici zpět asi 45km do Colmaru.Je to správní město střední části Alsaska s překrásným historickým centrem.Jsme překvapeni když nás při hledání parkování jednosměrky zavedou do úplného středu historické části.Zkrátka auta tu můžou skoro všude.Parkujeme tedy přímo u zdejší katedrály někde na chodníku(jak jinak).Opět se procházíme po malebných uličkách tvořených hrázděnými domy,kavárnami,náměstíčky s kašnami a protíkající říčkou.Zkrátka jako v pohádce.

  I přes to že jsme toho dneska moc neujeli,blíží se večer a my se vracíme do kempu,je to asi 5km.Dnes máme více času a tak na druhý pokus vyrážíme do centra Eguisheimu.Ovšem i v 8 večer je tu docela mrtvo.Vinaři už mají samozřejmě zavřeno.Alespoň že zde fungují asi 4 hospody.Vybíráme si jednu z nich,s tím že si dáme láhev jejich místního vína.Už po vstupu do restaurace,bylo jasné že to není prostředí pro nás(bílé ubrusy,distingovaná atmosféra,atd).No nic,když už jsme tady.Asi po 20minutách přichází číšník.Ve vinném lístku ukazuji na Pinot blanc(zdejší oblast je vyhlášená hlavně bílými víny).O.K.a co k jídlu – my že nic,jen víno.Dále jsme z té jeho francouzštiny pochopili jen že oni jsou restaurant - no bar,no bar,zdůraznil.Následovaly jen trapné pohledy a potupný odchod z restaurace.Tak člověk si chce dát víno za 4stovky a je jim to málo.Nakonec se tomu zasmějeme a večer zakončujeme v baru asi o 100 metrů dále v jedné zapadlé uličce.

4.den 260km

  Počasí je opět stejné,mraky jsou ale tak nízko že mě napadá dost naivní myšlenka.Projedeme přes mraky a na nejvyšším vrcholu by jsme mohli být nad nimi.Tak tedy jedem – neprší.Jedeme po krásné silnici zeleným údolím a za chvilku už se silnice začíná hezky kroutit vzhůru.Vjíždíme do čím dál hustšího mraku,ve kterém prší.Vyjedeme do sedla ve výšce asi 1200m.Tam jsou mraky trochu roztrhané a jsou vidět alespoň okolní pastviny i s kravkami.Zkusíme tedy vyjet na nejvyšší vrchol Grand Ballon 1423m,na kterém se nachází radar v podobě velké bílé koule.Za chvilku ale zase vjíždíme do hustého mraku,stavíme na parkovišti pod vrcholem,sotva si vidíme do obličeje,mám chuť to otočit,protože tohle nemá smysl,ale Petr říká,že když už jsme tady,tak se k tomu radaru podíváme.Chvilku tápeme v bílé tmě než najdeme ukazatel směr vrchol.Je to 450m.Až když jsme snad 50m od vrcholu začínají se zjevovat obrysy betonového chodníku vedoucího k radaru,za moment se objeví i ta bíla koule,kolem které je vyhlídkový ochoz.Díváme se na cedule,které popisují okolní výhled,je to trochu komické protože,kolem nás je jen „bílá zeď“.Když si tak postěžuju že to byl blbej nápad,tak můj moto kolega pronese památnou větu – „ale v zimě,v zimě tady musí bejt tak krásně“.Jsem rád že optimizmus přetrvává a odjíždíme pryč z tohoto bíleho pekla.

  Mraky se postupně trochu rozestoupí,takže se jede docela příjemě.Silnička se pěkně vine jen těsně pod vrcholy zdejších kopců.Za pěkného počasí to musí být super projížďka. Asi po 20km vyjíždíme na vrchol Le Honneck 1361m.Výhled nic moc ale oproti Grand Ballonu je to úplná nádhera.Pokračujeme dále přes pohoří na hrad haut Koenigsbourg.Počasí se postuně zlepšuje.Parkujeme téměř u vchodu do hradu.Již z příjezdové cesty je nádherný výhled na rovinatou část Alsaska.

  Mohutný Hrad Koenigsbourg se tyčí nad vesnicí St-Hippolyte ve výšce asi 720m a představuje nejpopulárnější památku Alsaska. Byl založen císařem v roce 1114, a jak to tak bývá,byl párkát zničen a znovu postaven.Naposledy prošel rozsáhlou obnovou  ve stylu romantické pseudogotiky až počátkem 20.století.A je to na něm znát.Hrad sice vypadá velice atraktivně,ale postrádá patřičnou autenticitu,zkrátka vše je až nápadně zachovalé.I uvnitř je na co koukat.Řada místností je zařízena v renesančním stylu,takže se nejedná o klasický holý gotický hrad.Z hradního cimbuří se otvírají úchvatné široké pohledy na Alsaské hory a krajinu vinic...

  Od hradu pomalu sjíždíme dolů a stavíme v jedné z vinařských vesniček Chatenoaux,na náměstíčku si vychutnáváme pohodovou atmosféru a fotíme se s motorkami před kašnou i před vinicemi.Je pěkně,sice nemáme času nazbyt,ale člověk se nemůže pořád jen za něčím hnát.Dnes chceme dojet do města Nancy,takže konec rozjímání a šup na stroje.Projíždíme placeným tunelem a rázem za sebou necháváme pršlavé počasí,Vogézy i celé Alsasko a ocitáme se v regionu Lorraine(Lotrinsko).Dálničním přesunem s jednou zastávkou v Lídlu se cekem svižně ocitáme kdesi v Nancy.No jo,ale kde je kemp.Za asistence anglicky mluvícího francouzského páru a pomocí navigačních přístrojů zjištujeme,že jsme od něj 3 km.Po úspěšném nalezení jsme mile překvapeni útulností kempu,ten v Eguisheimu totiž nebyl nic moc.Na závěr dne probíhá obvyklá večerní siesta před stanem s plechovkáčem v ruce.

5.den 170km

  Probouzíme se do sluníčka a nálada je výborná.Vše sbalíme a věci necháváme u recepce.Rozhodli jsme se jet do města na lehko.

  Nancy,tady už jsme skutečně ve Francii.Pryč jsou hrázděné domy a po německém vlivu ani památky.Město má asi 104tis.obyvatel a jeho tři náměstí jsou na seznamu UNESCO.Nejznámější je place Stanislas.Je obklopeno palácovými budovami.V každém rohu je nádherná černo-zlatě zdobená brána a celé náměstí je osazeno stejně zdobenými lampami.Uprostřed náměstí nesmí chybět socha zmíněného Stanislava.Je to nádhera. Z tohoto náměstí procházíme skrz vítězný oblouk na další náměstí,které je lemováno stromořadím a je zakončeno nádhernou budovou se sloupovím.Vpravo se rozkládá obrovský městský park a vlevo skrz další bránu procházíme na prostranství s honosnou katedrálou. Na náměstíčku pod katedrálou si dáváme kafe a se zájmem pozoruji městský kolorit  a lidi všech možných národností.Připomíná mi to Paříž.Procházíme se ulicemi s kavárnami a hospůdkami.Ta atmosféra mě tady hrozně baví.Je to úplně něco jiného než v Německých nebo  Alsaských městech.

  Než odjedeme,ještě zastavujeme na rušném bulváru u central marché(hlavní třžnice).Pod střechou historické haly se nachází všemožný sortiment potravin až přechází zrak,zkrátka tady se pro éčkový jídlo do supermarketu jezdit nemusí.

  Vracíme se do kempu,kde si vyzvedáváme naše zavazadla,kterými vzápětí obtěžkáme naše stroje a vyrážíme směr Štrasburg.Kousek od kempu vede dálnice,takže na ni najíždíme a upalujeme asi 155km zpět do Alsaska.Zhruba po 100km se necháváme zmást ukazatelem Strasbourg.Ten ovšem,jak za chvíli zjistíme,ukazuje cestu po běžné silnici.Co se dá dělat,nějak už to dojedem.Díky tomu ovšem zastavujeme v překrásném městečku Saverne. Nejdříve jsme ani nevěděli jak se to tady jmenuje.Jen tak jsme zahnuli do centra,že si dáme pauzu a byli jsme mile překvapeni.Nádherná pěší zóna,fontána a do toho obrovský palác.Ten,svými rozměry vypadal,jakoby ho sem přestěhovaly z mnohem většího města.V architektuře se znovu začínají objevovat typické Alsaské domy.Při odjezdu se ještě stavujeme v místním Lídlu,mimochodem tuto síť marketů jsme si zde velmi oblíbily.Asi za 40km nás vítá hlavní město Alsaska.A to pěkně rušným provozem.

  Strasbourg leží na levém břehu Rýna,který tvoří hranici Francie s Německem.V minulosti se o něj tyto dva státy dost přetahovaly,což ovlivnilo i jeho vzhled.Štrasburk je znám především díky sídlům Evropských institucí jako je Rada Evropy,Evropský parlament a také Evropský soud.

  Parkujeme v samém centru u řeky kde je i plavební komora.Zrovna se nám naskýtá pěkný pohled  na loď,která tudy projíždí a v komoře klesá o dobré 2 metry.Takhle zblízka jsem to ještě neviděl.No nic.Vyrážíme kolem řeky do historických uliček,které jsou opět plné hrázděných domů.Pohodovou procházku nám přerušuje pohled na před námi stojící katedrálu notre dame.Je impozantní,obrovská a z její výšky se tají dech.Odhaduji že nemá daleko do 100m.Asi v 50metrech je vyhlídková plošina.To si samozřejmě nemůžeme nechat ujít.Takže po úspěšném nalezení vchodu a zplacení 5,50e stoupáme po úzkých točitých schodech nahoru.A že jich bylo! Je krásně,takže výhled na celé město je úžasný.V dálce si všímáme moderní budovy evropského parlamentu.

  Den se nachyluje a my se pomalu vracíme kolem všech těch domečků lemujících řeku k motorkám.Máme v plánu jet do kempu v Kehlu hned za řekou na Německé straně.Vzhledem k tomu že oba máme poměrně staré navigace,kemp u řeky v nich nenacházíme,zato nám obě shodně nabízejí kemp asi 8km severně.No dobrá,jedeme na jistotu podle navigací.Ovšem jaké je naše překvapení,když místo kempu visí na plotě informace v podobě – no camping  a mapka náhradního kempu.A právě toho v Kehlu u řeky,který jsem měl na mysli.Někdy je lepší poslouchat vlastní intuici.Vracíme se zpět.A po 20ti zbytečných km stanujeme ve velmi příjemném kempíku plném zeleně a krásně střiženého trávníku.Kemp je ale tak divně schovaný,že nemít jistotu že tu je ,těžko bychom ho hledali.Vedle nás kempují nějací Španělé s obytným Ducátem a ihned se snaží navázat konverzaci(samozřejmě v angličtině).A hned zkraje si stěžují na drahé pivo ve Francii a Německu,já s nimi samozřejmě souhlasím a v duchu se směju tomu,že nejsme jediní kdo neustále řeší peníze.

6.den  550km a 7.den 280km

   Dnes se budeme přibližovat k domovu a po cestě máme v plánu dvě věci.Krajinkovou vložku v podobě Schwarzwladských kopečků a Muzeum Mercedesů ve Stuttgartu.Před desátou vyrážíme z kempu.Krajina se začíná pomalu vlnit a v Oppenau odbočujeme na úzkou silničku,po které ihned stoupáme pěkně vzhůru a užíváme si bezpočet zatáček.Po cestě zastavujeme na vyhlídce(asi 1000mnm) a užíváme si nádherný pohled na okolní kopce zdejší vysočiny.Máme to takovou kompenzaci za zpackané počasí ve Vogézách.Napojujeme se na silnici vedoucí po hřebeni horského masivu až do Baden Badenu.My jedeme jen kousek,ale i tak si vychutnávám kvalitu široké silnice s táhlými oblouky,umožňující slušnou rychlost a pěkné výhledy zároveň.Za chvilku odbočujeme a míříme dolů a pomalu necháváme za sebou tuto sice krátkou,ale moc příjemnou horskou vložku.Cestu si ještě zpestřujeme krátkou zastávkou v nádherném městě Freudenstadt a pak už nekompromisně nabíráme směr Stuttgart.

  Jak se přiblížíme k městu,provoz silně zhoustne a  je mi jasné že s časovým rozpočtem budeme opět pěkně na štíru.Na autech a okolních budovách je vidět že se nacházíme v silně průmyslovém a bohatém městě.Mimo Mercedesu zde sídlí i Porsche,které má také své moderní muzeum,někdy ho určitě navštívíme.Mimochodem auta těchto značek zde jezdí stejně jako u nás Oktávky a FábieJ.Po nějaké době prodírání se mezi auty se před námi objeví ultra moderní budova muzea a hned za ní hlavní brána do automobilky Mercedes-Benz. Odhazujeme svršky na motorky a jen tak na lehko v kraťáskách vyrážíme na prohlídku.

  Už vstupní foyeur je ve velkém stylu.Po zakoupení lístku nastupujeme do výtahu,který jede po vnitřní stěně muzea a vyveze nás do posledního patra kde vše začíná.A to doslova.První exponát který před námi stojí,je kůň a za ním následuje první motor a tříkolka z roku 1886.Prohlídka je koncipována jako procházka časem a každé patro je věnováno nějakému časovému období.Expozice je na tak vysoké úrovni že to pomalu zastiňuje vše co jsme doposud na výletě viděli.Jak postupně scházíme po patrech dolů, máme možnost si prohlídnout např. 300sl Gulwing,SSK nebo překrásný 500k, dále pak přes letecké motory,různé autobusy,vozy celebrit až po přehlídku závodních aut.Nakonec si zkouším i posaz v F1 Mikiho Hakinena.A jako správně naladění,jste směrem prohlídky dovedeni až do showroomu s novými auty.Hm… tak tady končíme.V tom si přes výlohy všímám že pěkně leje a hned si vybavuji všechno to oblečení a boty u motorky.Proběhne nám mráz po zádech,když vylezeme ven,už neprší a věci nakonec zase tak moc mokré nebyly.

  O půl šesté vyrážíme z tohoto svatostánku třícípé hvězdy(tohle muzeum nás fakt dostalo)znovu do víru přeplněného města, asi po půl hodině se provoz uvolňuje a my můžem upalovat k domovu.Ve 23:00 se ubytováváme v docela šíleném penzionu Star v Plzni,kde je vše ze 70.a 80.let včetně televize JVC.Konečně postel! I přes pokročilou dobu Péťa otevírá Whisky a debatujeme o všem co jsme zažili a shodujeme se,že to byl další super výlet.

  Poslední,sedmý den,jen následuje přesun domů.Najíždíme na dálnici a přes Prahu a Hradec frčíme  za našimi rodinami.

  Celkem jsme najeli 2500km a celý výlet mě osobně stál necelých 10000,-Kč

 

Postřehy a ceny:

-Francie je známá poměrně drahými dálnicemi,ale my jsme ani jednou neplatili ani jsme nenarazili na žádnou mýtnici.Vypozoroval jsem že mají dvě kategorie dálnic,Na těch horších je max.110km/h,povrch je poměrně kvalitní,na nich se neplatí určitě.

-Ve Francii  jsme si oblíbili Lidl.Je skoro v každém městě,ceny jako u nás,něco i levnější a pečivo výborné.Nemá cenu vozit s sebou nějak moc zásob.

-Pokud máte možnost natankovat ve Švýcarsku,neváhejte,benzín je asi o 2-3kč levnější.

-Levné kempy-díky tomu že jsme měli jen jeden stan,platili jsme vždy kolem 13e za vše.

-Lindau bylo nejlevnější místo co se týče,hospod – točený 2,80 ,najíst se dá za 6-10e.Dál už je to horší,hlavně ve Francii.Pivo kolem 5e,1dl vína 3e,Jídla kolem15e

-Doporučuji si v Alsasku lépe zorganizovat čas(a počasí) než my a více poznat tento unikátní kraj plný vinic a kouzelných městeček.Případně projet celou Route de vins.

-Na dálnicích v Německu jsou benzínky docela daleko od sebe,běžně 60-70km.

https://citedelautomobile.com/fr/home  vstupné - 11e

https://www.mercedes-benz-classic.com  vstupné - 8e

https://www.haut-koenigsbourg.fr/en vstupné - 8e

https://www.rheinfall.ch/Rheinfall  loďka k vodopádům - 7e