Orlík,Šumava 3-4.7

  

Šumavu jsem měl v plánu už dlouho,takže když Péťa s Ladˇkou přišli s návrhem na výlet,hned jsem začal vymejšlet detaily trasy a navštívených míst.Když řekl že nás pojede 5 motorek trochu jsem znejistěl,nejsem zvyklej jezdit ve větším počtu,ale co aspoň bude sranda a myslím že byla.Naše kolona byl skutěčný pruřez motocyklovou produkcí od GS 500 až po Goldwing 1800. Takže 3.7 6:30 vyrážíme směr orlík nad Vltavou který je naším prvním výletním cílem.

   Jedeme vcelku volně,aby stíhaly i ty pomalejší :-) po asi 4 hodinách zastavujeme na Žďákovským mostě,ktarý byl postaven v letech 57-67 a byl považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový most na světě.Silnice která po něm vede je asi 50 metrů nad hladinou přehrady. Dá se tady dobře zastavit,silnice je poměrně široká a je odtud samozřejmě výborný výhled na přehradu.O chvilku pozďeji už zastavujeme na porkovišti před zámkem Orlík.Všichni ze sebe okamžeitě začnou strhávat olblečení a vytvářet různé bizardní outfity.Já kupříkladu měl na sobě kožené gatě a spod nich mi koukaly holý nohy v sandálech,ale to mi bylo fakt jedno.Vedro bylo docela šílený.K zámku se jde asi 5 minut.Po 1/4 hodine už jdeme na prohlídku.Celý výklad se týka rodiny Schwarzenberků.Z počátku je prohlídka trochu nudná a mistnosti hodně obyčejné,dále už ale následují honosné zámecké interiery.Nejvíce nás asi zaujal vyřezávaný kazetový strop v jídelně.Z většiny oken zámku je vidět voda,takže kdyby vás to náhodou nebavilo můžete se kochat pohledem na vodní hladinu. Po prohlídce je čas na oběd.Pácháme ho v zámecké restauraci U Toryka - Jídlo dobrý,ceny vyšší,obsluha slabší,jako ukryt před sluncem špičkový.

  Volnou jízdou přejíždíme 15 km na hrad Zvíkov kde je v plánu vyhlídková plavba lodí. Následuje stejný rituál svlíkání a podobná vzdálenost od parkoviště k hradu.Zvíkov je zčásti zřícenina a zčísti zachovaný hrad.Tentokrát vezmeme za vděk výhledům z hradeb na vodní hladinu a vnějšímu očíhnutí hradu.Za zmínku stojí pěkné arkádové nádvoří hradu. Časově to pěkne vachází že asi za 20 min loď startuje. Díky tomu že jenom nás je 7lidí tak není problém splnit podmínku min.12 pasažérů.No nakonec nás na lodi bylo asi 20. Na horní palubě to pěkně peče ale co by člověk nevydržel pro turistickej zážitek že? :-) Loď obepluje hrad z oboustran a jede kus do jednoho z ramen orlické přehrady pocestě pak podeplouvá poměrně impozantní a vysoký Zvíkovský Otavský most, u tzv. sv.Anny se loď otáčí a jede zpátky.Celé to trvá asi 45min.Je to moc příjemná atrakce a díky tomu že netrvá zbytečmě dlouho nestává se plavba nudnou.Mimochodem na lodi je občerstvení i záchody.

   Čas nekompromisně ubíhá  a my máme nejvvyšší čas popojet,další zastávka je v Písku.Daří se zaparkovat přímo u kamenneho mostu. Most byl vystavěn na konci 13.století, je 110m dlouhý a jedná se o nesjtarší dochovaný most v Čechách (udajné pojmenování Juditin je prý mylné).Od mostu se táhne úplně nové nábřeží s barevnými domy tak trochu v severském stylu, je to docela originální. Hned u mostu na začátku moderního nábřeží jsme narazily na cukrárnu a točenou zmrzlinu.Byla výborná a v tom vedru byla lepší než celej most. Ještě zmíním že na konci května se tu pořádají slavnosti při kterých se staví sochy z písku,bohužel je letos vzala voda .Za mostem se nachází nejtarší vodní elektrárna ktará je přístupná. Pro dnešek už to ovšem stačilo a tak vyrážíme na posledních 60km dne s vidinou kempu u řeky a oroseného piva v ruce.

   Při příjezdu do kempu Annín u Sušice počeneme tropit lehkou ostudu. Campingman má ale smysl pro humor. Žádáme ho o pěkné,klidné místo u řeky a blízko záchodům,ochotně nás posíla na pěkné,klidné místo u řeky daleko od záchodů. Jsme spokojeni.Večer trávíme klábosením a popíjením piva.Večerní hygienu provádíme stylově v řece - teda jen ti odvážnější z nás.No v 9 večer byla voda pěkně studená,ale hlavně že je sranda.Ráno po skromné snídani v podobě míchaných vajíček a mrzském krajíci za 3 koruny vyjíždíme k prvnímu cíli dneška.Je to Muzeum motocyklů v Kašperských horách.

   To se nachází na poměrně rozlehlé půdě domu na náměstí. Po vystoupání schodů až na půdu jste na jednou obklopeni spoustou starých motorek a uprostřed toho všeho sedí starý pán u stolu,který prodává lístky,o všech exponátech všechno ví a neuznává nic moderního - jo, hodí se tam.Muzeum čítá cca 70 exponátů,součástí je i několik byciklů - naštěstí jich není moc.Motorky jsou zpravidla předválečné výroby.Kromě Jaw jsou kvidění anglické klasiky jako Triumph,Ariel,Bsa,z německých samozřejmě Bavoráky,třeba R28.Je tu i jeden Indian.No a uprostřed toho všeho trůní Čechie(to je stejně ulet jak prase:-).

   Po tomto pěkném historickotechnickokulturním zážitku sedláme naše stroje od nejměnších až po ten největší a jedem poznávat samotnou Šumavu.V plánu mám několik zastávek,první je Čeňkova pila.Při příjezdu nás zarazí přeplněné parkoviště,trochu znejistím a nevím kde zaparkovat, ostatní stojí za mnou a čekají co budu dělat. Míra na GW1800 to vyřešíl posvém -  jel dál.Když uvážím manévrovatelnost jeho parníku ve stísněných prostorách,moc se mu nedivím.Zkrátka od této chvíle jedem 4 motorky. Nakonec úspěšně parkujeme na autobusové zastávce a jdeme k pile.Z počátku nic zajímého,ani žádní turisti (kde jsou majitelé těch aut?).Po chvilce chůze podél vodního náhonu přicházíme k historické budově pily která slouží jako vodní elektrárna. Po obejití objektu zíráme na krásný vodopád který tvoří přebytečná voda od náhonu pily. Je tu soutok řek Křemelná a Vydra,odtud se se řeka jmenuje Otava.Kamenné řečiště s vodopádem, historickým objektem elektrárny(pily)a důmyslným dřevěným přívodem vody zde tvoří opravdu zajímavé místo.

   Jedeme krásnou šumavskou přírodou ,občas zastavíme a fotíme krajiny,řeky a atp,fakt pohoda,Rozhodně by byl hřích tady jet nějak rychle.Míjíme Historické stavení Antýgl  a odpuzující kemp který jej obklopuje.Další zastávka je dřevěný hradlový most. Po omrknutí valíme dál. Je čas na oběd.Po průjezdu přeplněnou Modravou zastavujeme u restaurace Korýtko.Později se ukáže že to byla velmi dobrá volba.Výbornéjídlo i ceny a super výhled do krajiny díky panoramatickému prosklení restaurace.

  Dalším zastávka je Chalupská slať.Od parkoviště se jde asi 600m po dřevěném chodníčku přes slať až ke krásnému jezírku s plovoucími jostru¨ůvky.Jedná se o největší rašelinné jezírko v Česku o rozloze 1,3ha.Ta procházka ve vedru a motorkářských hadrech za to určitě stála.

  Čas se nachyluje a já se musím pomalu nasměrovat k domovu.Společně dojedeme do Vimperka kde se rozdělíme,Vlaďka s péťou a Davidem se vracejí do kempu a já s druhým Péťou po krátkém obhlídnutí Vimperka vyrážím směr Volyňe,Písek,Hlinsko atd.Vimperk je mimo jiné na jednu stranu historické město s uličkami a tyčícím se hradem na kopci,ale nadruhé straně podivně působících obyvatel mnohdy nestandartního odstínu pleti.Za Volyňí vidíme přímo u silnice legendární vlakovou zastávku Hoštice, takže samozřejmě odbočujeme a jedeme se mrknout do asi 2km vzdálené filmové vesnice.Překvapuje nás množství turistů.Zastavujeme na návsi,trochu pokoukáme(kde bydleli Škopkovi a jak vypadá zámeček atd.) a valíme dál.Mám v plánu totiž ještě jeden cíl,a sice Píseckou nejstarřší vodní elektrárnu.

  kolem páté zastavujeme v Písku na náměstí a už patřičně unavení vykročíme k lektrárně.Po chvilce zjišťujeme že zastávka rozhodně stojí za to.Začátek expozice představuje historii svícení a různé staré generátory a jednu velkou parní lokomobïlu.Ovšem druhá část je mnohem zajímavější.Otevíráme dveře které se z počátku jevily jako zamčené a zíráme do strojovny plně funkční přes 100let staré elektrárny.Vše je vchodu a spatřičnou zvukovou kulisou..Obrovské kolo (asi 2,5m v průměru) žene širokou koženou řemenici která roztáčí prehistorický generátor.ovšem zjišťujeme že prohlídka vede ještě dál - do místnosti kde turbíny roztáčejí hřídele a ty přes převod roztáčejí hlavní hřídel který vede k již zmíněnému kolu.Vše je funkčí a vše správně kovově chrastí.Za 30 kč jsme nadšeni.Z muzea se mimo jiné dá vyjít i ven na lávku k řece,takže je možná i kochačka.

  Po prohlídce už skutečně výrážíme k domovu.Doma padám z motorky před půl desátou příjemě unavenej a plnej dojmů.Člověk by neřek co se dá vidět za 2 dny.