Yamaha XS 400 '81

Smolnej klasik

    Jó IXESO !To byl jeden velkej omyl.Ale než začnu nadávat,něco na úvod. Tento motocykl se začel vyrábet někde v 70tých letech(cca1976).A v různých modifikacích se vyrábel až do asi 1988.Řada XS byly motocykly klasické koncepce něco jako CB od Hondy.Vyráběly se v různých obsahových variantách až do 1100.Čtyřstovka byl 2válec,ale větší objemy byly 3válce což je nezvyklé.Můj model byl z roku 1981(Jó dneska by už mohl bejt na veteránskejch SPZ),ve verzi soft chopper. 



  Byl to můj první čtyřtakt,mě bylo 19let a byl jsem patřičně naivní.Za 36500,nekupteto - takovej čoprák a ten zvuk...kámoši se poserou.To byly první dojmy když jsem jí kupoval.Vzhledově je to opravdu pěkná klasika,rozumě zvýšená řidítka,krásná zpětná zrcátka ride to live....,pohodlné rozměrné dvousedlo,chromovaný blatník a bublavý zvuk dvouválce.Ten můj model měl nějakej vykuchanej vejfuk,takže to řvalo jako prase.Naštěstí jsem k tomu dostal ještě jeden tichej,takže jsem to mohl měnit podle libosti.Ani jeden ale nebyl původní,to byla jedna z chyb.Standartně je totiž monotvána dvojice chromovaných koncovek a to by bylo jiný kafe.Vzhledově je to pěkný dneska už veterán,ktomu není moc co vytknout.

  Posed na těchto typech motocyklů je všeobecně pohodlný pro oba.Nebyl to úplně chopper ale soft,což znamená klasiku s nádechem copperu.Takže se vlastně sedí jako na klasice,ale máte trochu výš ruce,ale tak akorát.Sedadlo bylo tužší ale vzhledem k tomu že jsem nepřekonával velké vzdálenosti tak ho nemůžu kritizovat.

  Od tohoto typu motocyklu nemůžeme očekávat nějaké výkony,takže hodnocení všeho se odvíjí v trochu jiné rovině.Jízdní vlastnosti byly poplatné modelu.Rozhodně nebyly nějak výrazně špatné.Podvozek se nijak moc nekroutil.Vzhledme k tomu že se jedná o lehký motocykl,tak se slušně ovládal.Přední brzda nic moc - jeden jednopístek,zato zadní brzdila celkem slušně,nejlíp ze všech motorek který sem měl.Byl to buben.Jízdní vlastnosi se dají hodnotit jako dobré. 

Pozn.Toto není skutečný kus - foto je ilustrativní

  Motor vzducháč dvouvál,dvouventil vybavený jak el. startérem tak nožní pákou.Bohužel jsem měl verzi s výkonem 27k(otevřená přes 40k)takže to moc nejelo,ale ten majestátní pocit ze čtyřtaktu tam byl.Oproti MZtě měl  lepší točák od spodu,a i na šestku když se přidalo tak byla cítit odezva.Vše se ale odehrávalo v rychlostech do 120ti.Víc to nejelo i když mi bylo řečeno,že dokáže 140,ale tím už nakousávám problémy které jsem měl.Motor jako takový není špatný.Dokonce jsem slyšel názor že když hondě starý motocykl tak,XS.Ty prej jezděj furt a jsou levný.Možná je to pravda,ale já měl smůlu.

  Můj motocykl měl jeden velkej problém - dobíjení.Smůla byla v tom že se to projevovalo různě,ktomu se občas přidalo něco jinýho a ani mechanici na to nepřišli.Takže jsem to měl jako takovej elektro mobil.Když jsem měl čerstvě nabyto,starovala i na el .startér a vše fungovalo,ale pouze tak 30 - 50 km.Do toho se přidala vysoká spotřeba oleje a následné přidření kliky.Oprava i s novýma kroužkama stála 6000,- to by nebylo nic hroznýho kdyby to dál jezdilo.Zrovna když to bylo na opravě tak dobíjení fungovalo.jen sem to přivez domů.tak to nešlo.Problém byl taky v tom že mi bylo líto do toho vrážet peníze a nechtělo semi to natvrdo postavit do Yamahy ať to stojí coto stojí.Vše pořádně vyšlo najevo až po prodeji(to sem si taky užil :-(( !! ).Byl špatný pastorek na startéru a řetěz kterej od něj vede do motru.Jak to chrastilo tak ten řetěz nahlodával alternátor v těsný blízkosti,proto to jednou šlo a jednou né.Oprava 10000.- nový majitel po mě chtěl náhradu,naštěstí sem to zahrál do outu.Kdybych to takhle věděl hned.Tak sem to dal spravit a mohl jsem jezdit.No jo po bitvě je každej chytrej.

Smutný na tom je  že za 2 sezony jsem najezdil pöuze asi 3000km a to ještě s problémama a kolem baráku.Už na to nechci myslet.Ani nebu psát duvody pro koupi,protože žádný nejsou.Tyhle¨motorky už se nekupujou.Všechny ale nejsou špatný,měl jsem prostě smůlu.



tech údaje:

Vzduchem chlazený 2válec,2ventil,el.starter,nožní starter,27k,6 rychlostí

vepředu 1kotouč,vzadu buben,pohon řetězem

max 120-130km/h,spotřeba 5-6l/100km